Orgel Groot Krap Dsc 4004

Vrienden Grote Kerk Alkmaar € 8,00
Regulier € 9,00
Excl. drankje

Ook deze zomer vindt er weer een mooie serie Zomeravondconcerten plaats in de Grote Kerk Alkmaar. Een sfeervolle serie, op woensdagavonden om 20.15 uur, tussen 3 juli en 21 augustus. De serie wordt afgesloten met een speciaal verzoekprogramma op 11 september.

Van Covelens-orgel
* Jan Pietersz. Sweelinck (1562-1621) - Allein Gott in der Höh sey Ehr 4 verzen, SWwv 299
* Hans Koolmees (1959) - Estampie for organ (1999)
* Evan Bogerd (1993) - Improvisatie

Van Hagerbeer/Schnitger-orgel
* Daan Manneke (1939) - Ligatura (2015)
* Johann Sebastian Bach (1685-1750) - Toccata F-Dur, BWV 540

Pauze

Van Hagerbeer/Schnitger-orgel
* Evan Bogerd (1993) - Improvisatie
* Julius Reubke (1834-1858) - ‘Der 94. Psalm’ Orgelsonate in c-Moll (1857)

I Grave-Larghetto
Herr Gott, dess die Rache ist, erschene. Erhebe Dich, du Richter der Welt; vergilt den Hoffärtigen, was sie verdienen.
~God die zal wreken, o Ene, God der wrake, verschijn! O rechter der aarde, verhef u, keer tegen trotsen wat zij bewerken!

II Allegro con fuoco
Herr, wie lange sollen die Gottlosen prahlen? Wittwen und Fremdlinge erwürgen sie und tödten die Waisen und sagen: der Herr sicht es nicht und der Gott Jacobs achtet es nicht.
~Tot wanneer, Ene, zullen bozen, tot wanneer zullen boosdoeners triomferen? (mogen ze) weduwvrouw en zwerver wurgen, weeskinderen vermoorden? en zeggen: ‘de Ene ziet niks, de God van Jakob merkt het niet!’

III Adagio-Lento
Wo der Herr mir nicht hülfe, so läge meine Seele schier in der Stille. Ich hatte viel Bekümmernisse in meinem Herzen, aber diene Tröstungen ergötzen meine Seele.
~Was niet de Ene mij tot hulpe, bijna! had mijn ziel gewoond in de stilte! In de vele zorgen in mijn binnenste zullen uw vertroostingen mijn ziel verkwikken.

IV Allegro (Fugue)-Allegro Assai
Aber der Herr ist mein Hort und meine Zuversicht. Er wird ihnen ihr Unreht vergelten und sie um ihre Bosheit vertilgen.
~Daar is mij de Ene tot een burcht, mijn God de Rots van mijn toevlucht! Hij zal tegen hen keren hun onrecht, met hun eigen kwaad hen teniet doen, teniet doen zal hen de Ene, onze God!

Biografie
Evan Bogerd is een veelgevraagd concertorganist in binnen- en buitenland. Hij werd voorbereid op zijn orgelstudie door Herman van Vliet te Amersfoort. Daarna studeerde hij bij Jos van der Kooy aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Zijn master sloot hij af met een 10 voor het eindrecital.

Door de jaren heen won Evan diverse prijzen waaronder de 1e prijs op het internationale ‘Anton Bruckner’ Improvisatieconcours te Linz en tweemaal de 1e prijs op het Nationaal Improvisatieconcours te Dordrecht.

Evan Bogerd is gedreven om het orgel te promoten voor een breed publiek. Zijn antenne voor het vertolken van romantische werken leverde veel positieve kritieken op in de pers. Evan Bogerd is sinds 1 januari 2020 als cantor-organist verbonden aan de Westerkerk te Amsterdam.

4e zomeravondconcert gratis
Kies 4 concerten en ontvang het 4e ticket gratis (tickets krijgen 25% korting). Je betaalt € 27,00 per persoon. Vrienden van de Grote Kerk € 24,00 (maximaal voor 2 personen). De korting wordt verrekend als je de kaarten toevoegt aan je winkelmand.

Wo 3 jul | 20:15 - 22:15
Met pauze