Kaasmarkt orgelconcert

Sunkyung Noh

Vr 19 jul | 12:00 - 12:30

Deze zomer wordt er in de Grote Kerk Alkmaar elke vrijdag om 12.00 uur en 13.00 uur een gratis toegankelijk Kaasmarkt Orgelconcert georganiseerd. De concerten worden verzorgd door getalenteerde organisten, die zorgvuldig geselecteerd zijn door stadsorganist Pieter van Dijk.

Van Covelens-orgel
* Jan Pieter Sweelinck (1562-1621) - Mein junges Leben hat ein End, SwWV 324 (7‘)

Hagerbeer/Schnitger-orgel
* Hieronymus Praetorius (1560-1629) - Magnificat Septimi Toni (12’)
1. Tonus in Tenor
2. Tonus in Discantus
3. Tonus in Basso 4. Vp 2 Clavier

* Johann Sebastian Bach (1685-1750) - Präludium E-Dur, BWV 566 (11’)

Biografie
Sunkyung Noh werd geboren in Ulsan, Zuid-Korea. Hier kreeg ze haar eerste orgellessen aan de Ulsan Arts High School. Vervolgens studeerde ze aan de Yonsei Universiteit in Seoul bij prof. Dong-ill Shin en voltooide daar in 2017 haar bachelordiploma. Vanaf 2018 voltooide ze haar masteropleiding orgel en claviorganum aan de Hamburgse Universiteit voor Muziek en Theater bij Wolfgang Zerer en klavecimbel bij Menno Van Delft, die ze cum laude afrondde. Na een korte Erasmus-studieperiode in Groningen in het wintersemester van 2021-2022 (orgel bij Erwin Wiersinga en improvisatie bij Sietze de Vries) studeert ze sinds het najaar aan de “Felix Mendelssohn-Bartholdy” Universiteit voor Muziek en Theater in Leipzig 2022 in de masterclass van Prof. Martin Schmeding.

Sunkyung Noh heeft prijzen gewonnen op tal van nationale competities in Zuid-Korea. Ze ontving de eerste prijs in de Korean Association of Organists Organ Competition en de Catholic University Competition en de tweede prijs in de AGO Taiwan Chapter Asian Organ Competition, waar ze de jongste finalist was. Ze ontving een beurs van de Korean Scholarship Foundation en de Yonsei University College of Music Alumni Scholarship.
Ook in Europa heeft zij vele prijzen gewonnen, zoals de eerste prijs op het 6e Buxtehude Concours in Lübeck en de tweede prijs op het 14e Internationale Schnitger Orgelconcours in Alkmaar (beide 2022). Ten slotte won ze in januari 2023 de eerste prijs en de speciale prijs voor interpretatiewerk in opdracht op het Mendelssohn Concours in Berlijn en in juli 2023 ontving ze de Eerste Prijs Interpretatie en de Gouden Medaille op de 32e St. Albans International Organ Competition.

Tijdens haar studie in Europa speelde ze talloze concerten op vele grote orgelfestivals, waaronder de Orgelzomer in St. Petri Hamburg en het St. Thomas Bach Orgelfestival in Leipzig. Noh treedt niet alleen op in kerken, maar ook in wereldberoemde concertzalen als het Gewandhaus in Leipzig, het Konzerthaus in Berlijn en de Essen Philharmonic. Ze is van plan om in 2024 door heel Europa te blijven optreden.

Gratis toegang
Gratis toegang