Orgel Groot Krap Dsc 4004

Regulier € 9,00
Vrienden Grote Kerk Alkmaar € 8,00
Excl. drankje

Ook deze zomer vindt er weer een mooie serie Zomeravondconcerten plaats in de Grote Kerk Alkmaar. Een sfeervolle serie, op woensdagavonden om 20.15 uur, tussen 3 juli en 21 augustus. De serie wordt afgesloten met een speciaal verzoekprogramma op 11 september.

Van Covelens-orgel
* T. Susato (1510-1570) - Danserye: Mohrentanz – Pavane – Bergerette – Ronde – Saltarelle (Arr. Trotter)
* W. Byrd (1543-1623) - Fantasia in A minor

Van Hagerbeer/Schnitger-orgel
* J.S. Bach (1685-1750) - Chorale-Partita on: O Gott, du frommer Gott BWV 767
* J.C. Bach (1735-1782) - Concerto in D Op 1 no 6
- Allegro assai - Andante – Allegro moderato (Arr. Trotter)

PAUZE

* N. Gade (1817-1890) - Three Pieces
- Moderato – Allegretto - Allegro
* K. Volans (b.1949) - Walking Song
* C.H.H. Parry (1848-1918) - Fantasia & Fugue in G

Biografie
Internationaal concertorganist Thomas Trotter behoort tot de meest gewaardeerde Britse musici. Dit werd in 2020 weerspiegeld in het feit dat hem ‘The Queen’s Medal for Music’ werd toegekend en werd uitgereikt door wijlen hare majesteit Koningin Elisabeth II van het Verenigd Koninkrijk.
Thomas Trotter heeft de afgelopen decennia in de belangrijkste muziekcentra ter wereld opgetreden, zowel in recitals als ook als solist bij diverse symfonieorkesten. Zo speelde hij in de Philharmonie te Berlijn, het Gewandhaus te Leipzig, het Concertgebouw te Amsterdam, de Musikverein te Wenen, het Konzerthaus te Wenen, de Royal Festival Hall te Londen en de Royal Albert Hall te Londen. Hij speelde inaugurele concerten in de University Chapel te Princeton (VS), in de Town Hall te Auckland (Nieuw Zeeland) en in de Royal Albert Hall in Londen.
In 2002 won hij de Royal Philharmonic Society Award voor beste instrumentalist en in 2012 werd hij door de New York Chapter van de American Guild of Organists verkozen tot International Performer of the Year. In 2016 werd hem de Medal van het Royal College of Organists toegekend voor zijn verdiensten in de orgelkunst.
Al in 1983 werd Thomas Trotter op 26-jarige leeftijd benoemd tot City Organist te Birmingham (UK) en volgde daarmee Sir George Thalben-Ball op. Vorig jaar vierde hij er zijn 40-jarig jubileum als organist van de Town Hall en Symphony Hall Birmingham. Eerder in zijn carrière was hij ‘organ-scholar’ aan King’s College, Cambridge, waar hij in 1979 de eerste prijs won in de St Albans International Organ Competition. Aansluitend vervolgde hij zijn orgelstudie bij Marie-Claire Alain te Parijs waar hij de ‘Prix de Virtuosité’ won. Hij ontving eredoctoraten van de City University Birmingham en University Birmingham. In 2022 werd hem een Honorary Fellowship toegekend door het Royal College of Music te Londen. Naast zijn tweewekelijkse recitals in Birmingham onderhoudt Thomas Trotter een wereldwijde concertpraktijk op vier continenten. Zo gaf hij vorig jaar concerten in Europa, China en Australië.
Hij is een terugkerend artiest op vele internationale festivals zoals te Bath, Berlijn, Salzburg, Wenen, de BBC Proms te Londen en te Edinburgh. Daarnaast verschenen van zijn spel vele cd-opnames. Voor zijn opname van de orgelwerken van Franz Liszt ontving hij een Grand Prix du Disque. Zijn meest recente opname met het integrale oeuvre voor orgel van Maurice Duruflé, uitgevoerd op het gerenoveerde orgel van King’s College Cambridge, ontving zowel in Nederland als in het buitenland lovende kritieken.
Thomas Trotter is president van de International Organ Competition St. Albans en organist van St. Margaret’s Church, Westminster, Londen.

4e zomeravondconcert gratis
Kies 4 concerten en ontvang het 4e ticket gratis (tickets krijgen 25% korting). Je betaalt € 27,00 per persoon. Vrienden van de Grote Kerk € 24,00 (maximaal voor 2 personen). De korting wordt verrekend als je de kaarten toevoegt aan je winkelmand.

Wo 31 jul | 20:15 - 22:15
Met pauze