Orgel

Kaasmarkt Orgelconcert

Wim Dijkstra

Vr 23 aug | 12:00 - 12:30

Deze zomer wordt er in de Grote Kerk Alkmaar elke vrijdag om 12.00 uur en 13.00 uur een gratis toegankelijk Kaasmarkt Orgelconcert georganiseerd. De concerten worden verzorgd door getalenteerde organisten, die zorgvuldig geselecteerd zijn door stadsorganist Pieter van Dijk.

Van Covelens orgel
* Anoniem - Bewaert mij Heer Weest doch myn toeverlate, den 16 sallem
(Susanne van Soldt manuscript, ca. 1599)
* Anoniem - Psalm 24
(Lübbenau tabulatuur, 16e eeuw)
* Anoniem - Brabanschen ronden dans ofte Brand
(Susanne van Soldt manuscript)

Van Hagerbeer/Schnitger-orgel
* Johann Sebastian Bach (1685-1750) - Praeludium c-Moll (BWV 546)

* Anna Bon di Venezia (ca. 1739- na 1767) - Sonata in C (Op. 2, 4)
- Allegro
- Largo
- Allegro assai

* Johann Sebastian Bach - Fuga c-Moll (BWV 546)

Biografie
Wim Dijkstra studeerde orgel, kerkmuziek en koordirectie aan de conservatoria van Amsterdam en Rotterdam. Als organist van de Grote Kerk in Monnickendam is hij de bespeler van het monumentale Gerstenhauer-orgel. Hij heeft een uitgebreide concertpraktijk als solist, continuospeler en begeleider en speelt bij tal van professionele ensembles en orkesten. Met dirigent Maria van Nieukerken organiseerde hij zo’n twintig jaar de concertserie Bach in Monnickendam. Als koordirigent is hij werkzaam in Leiden en Onderdijk. Wim Dijkstra heeft een grote liefde voor opera en muziektheater. Hij speelt regelmatig bij World Opera Lab en heeft verschillende opera’s gedirigeerd bij zijn eigen gezelschap, Opera Festa in Leiden.

Gratis toegang
Gratis toegang