Orgel

Kaasmarkt Orgelconcert

António Pedrosa

Vr 9 aug | 12:00 - 12:30

Deze zomer wordt er in de Grote Kerk Alkmaar elke vrijdag om 12.00 uur en 13.00 uur een gratis toegankelijk Kaasmarktorgelconcert georganiseerd. De concerten worden verzorgd door getalenteerde organisten, die zorgvuldig geselecteerd zijn door stadsorganist Pieter van Dijk.

De toegang is gratis.

Van Covelens-orgel

• Marco Antonio Cavazzoni (ca.1485-post1569)
Recercada (Castell’Arquato II)

• António Carreira (ca. 1530- ca. 1594)
Canção a 4 glosada (MM 242, Biblioteca Geral da Universidade de Coimbra)

Van Hagerbeer/Schnitger-orgel

• Francisco Correa de Araúxo (1584-1654)
Tiento de tiple de 7° tono (Facultad Orgánica, 1626, Alcalá)

• Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Trio super Herr Jesu Christ, dich zu uns wend BWV655 (Achtzehn Choräle von verschiedener Art)

Praeludium Concertato con Fuga BWV 566

Over António Pedrosa
António Pedrosa studeerde zijn bachelor en masters bij Pieter van Dijk en Matthias Havinga aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij afstudeerde in 2022. Daar studeerde hij ook klavecimbel en clavichord bij Menno van Delft, basso continuo bij Kris Verhelst en improvisatie bij Miklos Spanyi. Hij volgde verschillend masterclasses met onder andere Leo van Doeselaar, Michel Bouvard, Ton Koopman, Andrés Cea-Galán, Louis Robilliard, Arvid Gast. Hij is ook vaak werkzaam als basso continuo speler. Hij speelde met verschillende ensembles, onder andere bij La Sfera Armoniosa onder leiding van Mike Fentross en bij Orquestra XXI in Portugal, onder leiding van Dinis Sousa.
In juni 2023 heeft hij de derde prijs gewonnen op de Internationale Schnitger Orgel Concours van het Orgel Festival Holland in Alkmaar en in oktober 2023 heeft hij samen met Ensemble dall’acqua - een oude-muziekgroep met collega’s van het Conservatorium van Amsterdam - de eerste prijs gewonnen bij het ‘Fördepreis Alte Musik’ op de Alte Musik Tagen in Saarbrücken.
António gaf als solist en als begeleider concerten in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Portugal en Spanje.
Hij is organist van Onze-Lieve-Vrouw van de allerheiligste Rozenkranskerk (Obrechtkerk) en assistent-organist van de Nicolaas Basiliek in Amsterdam.

Gratis toegang
Gratis toegang