Orgel Groot Krap Dsc 4004

Zomeravondconcert

Stephan Lutermann

Ook deze zomer vindt er weer een mooie serie Zomeravondconcerten plaats in de Grote Kerk Alkmaar. Een sfeervolle serie, op woensdagavonden om 20.15 uur, tussen 3 juli en 21 augustus. De serie wordt afgesloten met een speciaal verzoekprogramma op 11 september.

Van Covelens-orgel
* Robertsbridge Codex (um 1330) - Estampie
* Hans Leo Hassler (1564-1612) - Canzon in F
* Christian Erbach (um 1570-1635) - Intonatio secondi Toni
* Bernardo Pasquini (1737-1710) - Variazioni per il Paggio Todesco
* Johann Jacob Froberger (1616-1667) - Capriccio
* Johann Caspar Kerll (1627-1693) - Toccata primi toni

Van Hagerbeer/Schnitger-orgel
* Johann Ludwig Krebs (1713-1780) - Toccata a-Moll
- Fantasia sopra “Freu dich sehr, o meine Seele”
* Heinrich Scheidemann (1595-1663) - Galliarda ex D, WV 107
* Johann Gottlieb Graun (1702-1771) - Orgelkonzert g-Moll
- Animoso
- Adagio
- Allegro
* Matthias Weckmann (1616-1674) - Fantasia in D
* Vincent Lübeck (1654-1740) - Präludium und Fuge in d-Moll, LubWV 11

Biografie
Stephan Lutermann werd geboren in Osnabrück/Duitsland en studeerde orgel, kerkmuziek en koordirectie aan het Mozarteum in Salzburg en de Universiteit voor Muziek en Dans in Keulen.
Als veelgevraagd solist treedt Lutermann regelmatig op als organist en pianist op grote festivals en concertseries in Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Afrika. Hij vult zijn repertoire en werkterrein aan als kamermuziekpartner.
Verschillende cd-opnames (cpo, ambiente, etc.) en radio- en tv-opnames weerspiegelen zijn brede repertoire en intensieve betrokkenheid bij vragen over de historische uitvoeringspraktijk.
Als dirigent brengt Lutermann met zijn verschillende koren het publiek in vervoering op podia in binnen- en buitenland. Prijzen op internationale concoursen getuigen van de hoge kwaliteit van zijn koorwerk. Uitnodigingen als spreker en jurylid ronden zijn activiteiten af.
In 2010 initieerde Lutermann de 1e Europese Kinder- en Jongerenkoor Meeting "Sing We And Chant It", die jong koorwerk promootte met het bijbehorende symposium over het onderwerp "Trends en ontwikkelingen in de kinderstem". De promotie van de jongere generatie strekt zich uit tot samenwerkingsprojecten met het Goethe Instituut in Ghana en Burkina Faso.
Lutermann werkte als kerkmusicus in de Matthiaskerk in Melle, waar hij concerten speelde rond het historische Klausing-orgel uit 1713, dat werd gerestaureerd door Hendrik Ahrend. Gedurende zijn tijd in Melle trad Lutermann daar op als dirigent, organist en pianist in meer dan 200 concerten. Sinds oktober 2022 is Lutermann plaatsvervangend hoogleraar koordirectie aan de muziek- en dansuniversiteit van Hamburg, nadat hij 13 jaar als docent verbonden was aan het instituut voor muziek van de hogeschool voor toegepaste wetenschappen in Osnabrück.
Als oprichter en directeur van het meermaals bekroonde kamerkoor "Vokalconsort Osnabrück" heeft hij nieuwe concertformats bedacht en een internationaal publiek geïnspireerd met zijn innovatieve programma's. De afgelopen jaren heeft Lutermann intensief samengewerkt met choreograaf Lars Scheibner aan de scenische realisatie van koorwerken. Vooral zijn werk met de Johannes Passion van J.S. Bach en het Duitse Requiem van Johannes Brahms heeft veel aandacht en enthousiasme getrokken. De oprichting van het Europese topensemble CHOREOS in 2016 is uiteindelijk de logische voortzetting van dit innovatieve werk. Het is het eerste ensemble in zijn soort ter wereld. Het ensemble baarde de afgelopen jaren opzien met optredens op locaties als de Elbphilharmonie Hamburg en het Festspielhaus Baden-Baden. Het werk met CHOREOS staat internationaal hoog aangeschreven. Workshops en seminars over de "CHOREOS methode" in o.a. Tallinn (ECA conferentie), Zweden (Föreningen Sveriges Körledare), Servië (From choir in movement to choral theatre), Denemarken (Aarhus Vocal Festival) en Duitsland (chor.com, Ljc NRW, CHOREOS Academy, Nordklang Festival) tonen de grote belangstelling van de professionele wereld voor dit werk.

4e zomeravondconcert gratis
Kies 4 concerten en ontvang het 4e ticket gratis (tickets krijgen 25% korting). Je betaalt € 27,00 per persoon. Vrienden van de Grote Kerk € 24,00 (maximaal voor 2 personen). De korting wordt verrekend als je de kaarten toevoegt aan je winkelmand.