Gsk Oud Beelden (1)

Beter vindbaar maken toegangen Grote Kerk Alkmaar

De Grote Kerk in Alkmaar wordt steeds populairder voor evenementen en tentoonstellingen, met een recordaantal van 276.000 bezoekers in 2023. Echter, nieuwe bezoekers, met name stedentrippers, hebben moeite de hoofdingang te vinden omdat deze niet goed zichtbaar is. De omgeving van de kerk is aan de winkelstratenkant zo vol gebouwd, waardoor de kerk minder opvalt. Eigenlijk zijn alle vier toegangen tot de kerk weinig opvallend.

Het voorstel is om de zichtbaarheid en vindbaarheid van elke ingang te verbeteren. Bij de hoofdingang is betere verlichting en een aantrekkelijkere wand nodig, samen met een digitaal scherm langs de Koorstraat. De toegang vanaf het Canadaplein heeft behoefte aan een accent om voorbijgangers te laten weten dat dit een ingang is, mogelijk in het wegdek of met een object. De deuren aan de Langestraat kunnen worden verbeterd met glazen deuren en een aanwijzing, samen met een extra balie binnen.

Daarnaast wordt voorgesteld het verdwenen straatje tussen de westgevel en de hoofdingang terug te brengen met een omheining rond het gazon. Dit zou bezoekers de mogelijkheid bieden om, op dagen dat de kerk gesloten is, een rondje te lopen om de kern en zo een eerste indruk te krijgen om vervolgens later terug te komen tijdens openingsuren.

Vragenlijst
Middels een vragenlijst hebben inwoners van Alkmaar kunnen reageren op deze wensen voor de Grote Kerk Alkmaar. Deze reacties worden meegenomen en wie aangegeven heeft op de hoogte te willen blijven, ontvangt nader bericht.

Lees meer over de wensen voor de toegangen