Kaasmarkt Orgelconcert

Gerben Budding

Vr 2 aug | 12:00 - 12:30

Deze zomer wordt er in de Grote Kerk Alkmaar elke vrijdag om 12.00 uur en 13.00 uur een gratis toegankelijk Kaasmarkt Orgelconcert georganiseerd. De concerten worden verzorgd door getalenteerde organisten, die zorgvuldig geselecteerd zijn door stadsorganist Pieter van Dijk.

Van Covelens-orgel
* Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) - Fantasia Chromatica, SwWV 258

Van Hagerbeer/Schnitger-orgel
* Matthias Weckmann (1616-1674) gedenkjaar - Magnificat II. toni
- Primus versus à 5
- Secundus versus à 4 Auff 2 Clavir
- Tertius versus à 5
- Quartus versus à 6

* Johann Sebastian Bach (1685-1750) - Fantasia und Fuge in g-moll, BWV 542

Biografie
Gerben Budding is kerkmusicus van de Goudse Sint-Janskerk. In Gouda is hij tevens door de gemeente aangesteld als stadsorganist en is hij curator muziek van de Stichting Goudse Sint-Jan. Als vesperorganist is hij verbonden aan de Utrechtse Domkerk. Gerben is internationaal actief als concertorganist en werkt daarbij graag samen met vocalisten en instrumentalisten. Hij vormt een sopraan-orgel duo met sopraan Nanette Mans. Hij is dirigent van Collegium Sint-Jan, een aantal oratoriumkoren, een symfonieorkest en oude-muziek Ensemble Piacevole. Hij is cantor van de Theologische Universiteit Apeldoorn (TUA).
Zijn opleiding ontving hij aan het Utrechtse conservatorium. Daar behaalde hij een Bachelor- en Mastergraad Orgel met als hoofdvak Improvisatie (beide summa cum laude), een eerstegraads bevoegdheid als Kerkmusicus en een Bachelor- en Mastergraad Koordirectie (met onderscheiding).
Hij won prijzen op diverse internationale orgelconcoursen en maakte verschillende cd’s.

Gratis toegang
Gratis toegang