Wiedefistrijn 1600
© Okke van Breemen

Fedde &de Carvalho

Wie de F* is TRIJN? (reprise)

Vr 12 jul | 13:30 - 15:00
Zonder pauze
Regulier € 16,50
Jongeren tot 30 jaar / Studenten € 10,00
Excl. drankje

Wie is TRIJN anno nu? We beginnen het verhaal van Trijn in de Consistorie van de Grote Kerk, waarna je wordt meegenomen op een muzikale, immersieve tocht door Alkmaar.

Trijn Rembrands, hét vrouwelijk gezicht van Alkmaar Ontzet. 450 jaar geleden hielp zij vanaf de stadsmuren de Spaanse bezetter te verjagen. Haar geest is in Alkmaar nooit uitgedoofd. Wie is Trijn anno nu? Met een koptelefoon op volg je Trijn van de Grote Kerk door de binnenstad naar de plek waar het allemaal begon. Onderweg ontmoet je vrouwen die op haar lijken: hedendaagse Alkmaarders. Hoe vinden zij hun stem? Een muziektheatrale productie vol geluidskunst van Fedde &de Carvalho i.s.m. Karavaan.

We starten in de monumentale consistorie van de Grote Kerk, waar Trijn al zingend mot heeft met een autoritaire geschiedschrijver. Hij maakte van haar een angstloos manwijf, Trijn heeft zo haar eigen verhaal. Dan doet Trijn een bevrijdende ontdekking over de vermogens die zij in het hiernamaals heeft. Zij geeft stem aan een judoka, wethouder, vrouwen coach met migratie-achtergrond, een jonge vrouw die op vrouwen valt en hét Alkmaarse kaasmeisje. Oer-Alkmaarse locaties als het stadhuis, de Mient, de Waag en het Victoriepark vormen het muzikale decor van de verhalen die zij dankzij Trijn eindelijk zelf mogen vertellen. Wat hebben deze vrouwen met elkaar gemeen?

Via vervreemdende klankwerelden betreden we een bijzondere nieuwe realiteit. 'Wie de F* is TRIJN?' geeft een avontuurlijke, actuele en muzikale inkijk in de vrouwelijke kant van een samenleving die de erfenis vormt van het Alkmaars ontzet.

Fedde &de Carvalho
Fedde &de Carvalho is de kraakverse naam van het Alkmaarse makersduo Anne Roos Rosa de Carvalho en Fedde ten Berge (winnaar Victorie cultuurprijs 2022). Bij Fedde &de Carvalho staat toegankelijk experiment centraal. Geluid penetreert ons diepste wezen. Muziektheater en immersieve geluidskunst smelten samen tot een geheel eigen genre, het nieuwe Alkmaarse exportproduct. Fedde &de Carvalho brengt je nu i.s.m Theater De Vest, de Grote Kerk Alkmaar en Karavaan (vaste partner) een nieuwe verrassende ervaring.

De Volkskrant

Omdat je circa 45 minuten door de stad wandelt, is het belangrijk goed ter been te zijn.

Met dank aan: Gemeente Alkmaar, Victorie Cultuurfonds, 450 jaar Alkmaars ontzet, Monumentendag Alkmaar, VVV Alkmaar, Gemeente archief Alkmaar, alle vrouwen die deelnemen.

Cast & info
Regie Anne Roos Rosa de Carvalho (script, regie, compositie), Fedde ten Berge (geluidskunst, compositie), Sofieke de Kater (spel, zang) i.s.m. Theater De Vest, Karavaan en de Grote Kerk Alkmaar.
Website http://www.endecarvalho.nl/
Recensies
De Volkskrant over Wie de F* is TRIJN
“Sofieke de Kater houdt je in haar greep als Trijn Rembrands, heldin van het Alkmaars Ontzet. De performance van De Kater is hypnotiserend: als Rembrands houdt ze je een half uur in haar greep met haar gedurfde expressie, die varieert van ontsteltenis tot bravoure.” (de Volkskrant)