63 Crinoid Westersingel 010 IMG 1476

Lezing: Stadsfossielen

Zo 14 jul | 14:00 - 14:45
Zonder pauze

De vloer van de Grote Kerk is bedekt met grote zwarte of donkergrijze stenen. Het harde kalksteen afkomstig uit Zuid-België heeft zich ongeveer 300 miljoen jaar geleden gevormd. Het bevat fossielen van organismen die toentertijd in dat gebied leefden; het was toen nog een tropische zee.

In zijn lezing neemt stadsarcheoloog Jelle Reumer je mee terug in de tijd en schetst een beeld van het milieu en de biodiversiteit van honderden miljoenen jaren geleden. Reumer wijst op wat pal voor onze neus, in het plaveisel, in vloeren van kerken, op monumentale sokkels en grafstenen aan schitterende fossielen met het blote oog waar te nemen is. Kijk waar je loopt! – zo pepert Jelle Reumer zijn lezers, kijkers en luisteraars in. Als je kijkt waar je loopt zie je meer, en beter.

Jelle Reumer heeft naam gemaakt als Rotterdams museumdirecteur, Utrechts vertebratenhoogleraar, natuurschrijver op Tiengemeten, biodivers Trouw-columnist en nationaal stadspaleontoloog.

De lezing van Jelle Reumer sluit aan bij de tentoonstelling Fossil Remains van kunstenaarsduo Driessens & Verstappen, van 7 juni tot en met 8 september te zien in de Grote Kerk. De kunstenaars hebben zich laten inspireren door de fossielen in de vloer van de Grote Kerk. Bij de tentoonstelling verscheen ook een tour langs de mooiste fossielen in de kerkvloer waarvoor de kunstenaars samenwerkten met Jelle Reumer.

Zo 14 jul | 14:00 - 14:45
Zonder pauze