Toonkunstkoor Alkmaar 1600 24 25

Kind (t/m 17jr) € 16,00
Regulier € 32,50
Incl. drankje

Toonkunst Alkmaar sluit het jaar swingend af.

Op zondag 8 december 2024 om 14.00 uur sluit het Toonkunstkoor Alkmaar het 150-jarig jubileumjaar feestelijk en swingend af met werken van twee bijzondere componisten uit de 20ste eeuw.

Stella Natalis,‘Ster van de geboorte’, is echt een kerstcadeautje voor muziekliefhebbers. Karl Jenkins, geboren in Wales, componeerde het in 2009 en schreef het voor koor, sopraan en orkest, waarbij de trompet een hoofdrol speelt. In de twaalf delen arrangeert Jenkins kerstliederen van over de hele wereld en twee psalmen. Hij laat zich ook inspireren door Zoeloeteksten die je hoort midden in een vrolijke Christmas Carol.

Ramírez brak in 1964 wereldwijd door met de Misa Criolla en Navidad Nuestra, twee werken in de Spaanse taal met Argentijnse ritmes. Dit wordt extra onderstreept door het Latijns-Amerikaans ensemble Los Criollos dat het koor met zang en muziek begeleidt. Niet met violen en trompetten, maar met instrumenten uit het Andesgebergte, zoals de charango (indiaanse gitaar), de bombo (Argentijnse trom) en de quena (indiaanse fluit). Ramírez greep zijn kans toen in 1963 de katholieke mis in de volkstaal werd toegestaan: hij componeerde de Missa Criolla. De Argentijnse ‘Criollos’ zijn een mengeling van vele volkeren, zoals Europeanen, Afrikanen en oorspronkelijke bewoners, die je in de gevarieerde muziek terughoort. Navidad Nuestra is een kerstcantate die in zes delen met verschillende Argentijnse ritmes het klassieke kerstverhaal vertelt.

O.l.v. dirigent Marcel Joosen in samenwerking met Lauren Armishaw, Philharmonia Amsterdam (orkest), Annelies Komen (piano) en Los Criollos (Latijns-Amerikaans ensemble).

Deze voorstelling is een verhuring en wordt uitgevoerd door een amateurgezelschap.

Zo 8 dec | 14:00 - 17:00
Kind (t/m 17jr) € 16,00