© Erna Faust

Pieter van Dijk wint Victoriefonds Oeuvreprijs 2021

WO 20 OKT

Pieter van Dijk is winnaar Victoriefonds Oeuvreprijs 2021, die gisteren in de Grote Kerk werd uitgereikt door de voorzitter van de vakjury Hans Romeyn (oud-burgemeester van Heiloo). De Victoriefonds Oeuvreprijs wordt eens in de twee jaar toegekend aan een kunstenaar uit de regio, die met zijn of haar oeuvre een prominente, onderscheidende rol heeft gespeeld in zijn of haar discipline.

Van Dijk brengt Alkmaarse orgels wereldwijd onder de aandacht
Ruim veertig jaar nadat hij voor de eerste keer de Grote Sint Laurenskerk betrad (in 1978) ontvangt Pieter van Dijk deze prijs omdat hij zowel lokaal, regionaal, nationaal als internationaal actief en onderscheidend alle facetten van de orgelcultuur ondersteunt en stimuleert. “Zijn prestaties als musicus, organisator, schrijver en docent zijn op zijn vakgebied ongeëvenaard en van hoge kwaliteit,” aldus de Stichting Cultuurprijs regio Alkmaar. Met het toekennen van deze prijs geeft de stichting o.a. uitdrukking aan de grote waardering voor de inspanningen van Pieter van Dijk om de orgels van Alkmaar wereldwijd onder de aandacht van het publiek te brengen. De jury is hem zeer erkentelijk voor het behoeden en onvermoeid opstelling houden van dit bijzondere Alkmaarse culturele erfgoed en voor de vele, vele uren van letterlijk onzichtbaar werk, verricht achter de klavieren.

Wij feliciteren Pieter van Dijk van harte met deze prestigieuze en zeer verdiende prijs!