Grote Raam Deel Glas 1600

Streetart tussen kerk en museum

DI 19 SEP

In een kleurrijk eerbetoon aan diversiteit en vrijheid, komt er op het Canadaplein in Alkmaar een opvallende streetart schildering van Het Grote Raam.

Op 8 oktober 2023 wordt, in het kader van Alkmaar Ontzet 450 jaar, het kunstwerk van Fiona Tan voor heel Alkmaar onthuld. Het Grote Raam is een 23 meter hoog glas-in-lood-ontzetraam in het zuidtransept van de Grote Kerk. Het Stedelijk Museum Alkmaar heeft in de periode van september 2023 t/m februari 2024 een speciale tentoonstelling over Fiona Tan en Het Grote Raam met als titel ‘Raamwerk’ ingericht.

STREETART ALS VERBINDENDE LOPER TUSSEN KERK EN MUSEUM

Theater de Vest / Grote Kerk Alkmaar en Stedelijk Museum Alkmaar bundelen hun krachten om deze verbinding op unieke wijze tot uiting te brengen op het Canadaplein. Met een levensgrote streetart schildering komt er een kleurrijke invulling van het thema van Het Grote Raam: Licht van de Vrijheid, eenheid in verscheidenheid.
Door de contouren van het raam heen worden met één lijn verschillende beelden van Alkmaar en Vrijheid verbonden. Het ontwerp is van Gerard de Bruyne die we kennen van het ‘Kleurfeest’ bij het JeugdTheater Vestival. Het project wordt uitgevoerd door StreetArt Support die ook landelijk streetart festivals organiseert in onder meer Rotterdam, Arnhem en Den Helder.

De lijntekening wordt ingekleurd op zaterdag 23 september tijdens Festival KUUB. Iedereen die het leuk vindt om mee te schilderen is van harte welkom. De contouren van Het Grote Raam zijn op werkelijke grootte op het plein geschilderd. Input voor de beelden is onder meer gekomen van het bijzondere project ‘Met Eigen Ogen’, dat nog tot 8 oktober te zien is in het Stadhuis van Alkmaar.

Vanaf 8 oktober is de Grote Kerk ook vaker open voor publiek. Vanaf 6 oktober is ook het ontwerpproces van Het Grote Raam te bekijken in de tentoonstelling Raamwerk in Stedelijk Museum Alkmaar. Het museum organiseert ook rondleidingen langs de tentoonstelling gecombineerd met een bezoek aan Het Grote Raam in De Grote Kerk.

Dit project is mede mogelijk gemaakt door het Victoriefonds.