Michel En Shanna
Shanna Somers en Michel Robert © Rick Akkerman

Iedereen is welkom in de Grote Kerk

Heb jij onze evenementen al bezocht?  Van de Wandel4daagse en een kerstevenement, tot aan stagemarkten en bruisende bedrijfsfeesten: hier, in de prachtige monumentale Grote Kerk waar ruimte is voor 1500 man, gebeurt het. 365 dagen per jaar organiseren eventmanager Shanna Somers en commercieel manager Michel Robert in samenwerking met collega’s, partners en vrijwilligers tal van evenementen.

Het aanbod aan events is groot, de kwaliteit is hoog en het enthousiasme over de mogelijkheden werkt aanstekelijk. Shanna en Michel vertellen over hun werk voor de kerk.

Professionele organisatie
“Het aantal aanvragen voor evenementen in de kerk groeit en groeit”, vertelt Michel. “Ook als het gebouw dicht lijkt - in de avonden of in de wintermaanden -, gebeurt er hier veel. Officieel is de plek in handen van Stichting Behoud van de Grote Kerk en wij zijn als Theater de Vest de organisatie die de Grote Kerk exploiteert en (ver)huurt. De kerk is alles behalve een doorsnee evenementenlocatie en ik vind het heel bijzonder wat we allemaal mogelijk maken.”

Omdat we in een monumentaal pand werken, vragen zaken als licht en geluid meer organisatie dan een theaterzaal. Je kunt niet zomaar besluiten dat je ergens een spijker in slaat, je moet goed nadenken over de akoestische mogelijkheden en als we een diner organiseren, dan bouwen we extra keukens om iedereen van een maaltijd te kunnen voorzien. Ook bedrijfshulpverlening en brandveiligheid vragen andere aandacht. Gelukkig slagen we er keer op keer in om onze events professioneel neer te zetten. Kwaliteit staat voorop.”

Een heel leven in de Grote Kerk
“Huwelijken, bockbierfestivals, bedrijfsfeesten en uitvaarten: een heel leven speelt zich af in de Grote Kerk”, vult Shanna aan. “Achter de ‘Huiskamer van Alkmaar’ zit een professionele organisatie, waarbij we altijd in goed overleg samenwerken met onze opdrachtgevers. Ook krijgen we bij ieder event ondersteuning van ‘onze’ afdelingen theatertechniek, gebouwenbeheer en Henry’s cultuurcatering waar Grand Café Klunder onder valt. Alle mensen die zich inzetten voor de kerk zijn goud waard; onze vrijwilligers verdienen daarbij een bijzondere vermelding.

In de zomer, vanaf de eerste Kaasmarkt, zijn we geopend van dinsdag tot en met zondag. Dan zijn er extra (kaasmarkt)orgelconcerten te beluisteren en tentoonstellingen te bezoeken. In de zomeravonden vinden er evenementen in de kerk plaats en na het zomerseizoen stroomt onze agenda vol met aanvragen voor bedrijfsfeesten, beurzen, stagemarkten, Whiskyfestival,  evenementen vanuit de gemeente zoals de Lintjesregen, de Van Foreestlezing en de receptie op de vooravond van het Alkmaars Ontzet. Ook events die extra goed passen in een kerkelijke ambiance, zoals het korenfestival, de Bachvereniging, het Nederlands Kamerkoor, het Orgelfestival, het Toonkunstkoor, Volkskerstzang en de kerstnachtdienst op kerstavond vinden een plek in onze programmering en planning.

Partners
Onder meer sportevenementenorganisatie Le Champion, Frits Friday van Fritsborrelt, de gala-avond van Ondernemend Alkmaar en evenementenbureau DOSS Event Support zijn belangrijke partners van de Grote Kerk. Shanna: “Die diversiteit maakt het interessant. Of je nu liefhebber bent van wandelevenementen, een feestje bouwt of met je kinderen het Grote Pietenhuis bezoekt: in de kerk kan het.”

Michel vertelt: “Tegenwoordig kunnen we zelfs de balkons in allerlei kleuren uitlichten. Vanuit het hele land komen andere kerken bij ons kijken om inspiratie op te doen. Ook vragen internationale partijen zoals The Green City Award of ze hun event in onze kerk mogen hosten. Dat is iets om trots op te zijn!”

Over Shanna
Shanna Somers werkt inmiddels bijna zeven jaar als eventmanager en coördinator afdeling verhuur en events bij Theater de Vest en de Grote Kerk. “Ik begon hier als assistent-eventmanager na een carrière in Amsterdam. Naast mij zijn er nog twee eventmanagers werkzaam op onze afdeling. De afwisseling hier is geweldig en het is mijn doel om de events de komende jaren naar een nóg hoger niveau te tillen.”

Over Michel
Michel Robert werkt nu een jaar als manager Commercie & Bedrijfsvoering bij Theater de Vest en de Grote Kerk. “Ik ben verantwoordelijk voor de afdelingen gebouwenbeheer, theatertechniek, events en alles rondom het horecadeel. Naast de fondsenwerving wil ik de komende jaren verder inzetten op de sponsoring.”