Naud Van Geffen Rick Akkerman Fotografie DSF9819 1600

"Ik denk dat wij steeds meer een alternatief bieden voor de Amsterdamse podia."

Directeur Naud van Geffen over klassieke muziek in Alkmaar

Klassieke muziek trekt in Alkmaar steeds meer publiek. Als directeur van Theater De Vest en de Grote Kerk ziet Naud van Geffen dat de bezoekers zelfs van ver buiten Alkmaar komen. "Ik denk dat wij steeds meer een alternatief bieden voor de Amsterdamse podia."

De programmering laat dan ook zien dat wat hem betreft het Alkmaarse publiek het beste verdient van wat Nederland kan bieden. "Zoals de serie van het Nederlands Kamerorkest. Daarin komt onder anderen Liza Ferschtman soleren in het eerste vioolconcert van Mozart, waarbij ze zelf het orkest leidt. Op Palmzondag brengt het orkest, samen met het koor Capella Amsterdam en solisten hier voor het eerst de emotionele Johannes Passion van Bach."

"Natuurlijk komen ook het Nederlands Kamerkoor en de Nederlandse Bachvereniging terug." Glunderend kondigt hij de komst aan van het fameuze Orkest van de Achttiende Eeuw. "Ze vroegen zélf of ze bij ons mochten spelen. Met de Dutch Opera Academy klinkt straks een opera van Haydn. Minder bekende, maar zulke leuke muziek."

Wereldberoemde orgels
Het pronkjuweel van de Alkmaarse ‘klassiekwinter’ is ‘De Klokkenluider van Alkmaar’. "In de kerstvakantie willen we graag een in eigen huis geproduceerde familievoorstelling presenteren waarin theater, muziek en de ambiance van de Grote Kerk een geheel vormen. Daarmee kan het publiek beleven hoe bijzonder de combinatie van die drie kan zijn."
Daarnaast heeft de Grote Kerk twee wereldberoemde orgels. "Die staan centraal in de gratis Kaasmarktconcerten. Het grote Hagerbeer/Schnitger-orgel staat centraal in de serie ‘Rondom Bach’. Stadsorganist Pieter van Dijk speelt daarin samen met barokensembles van het conservatorium in Amsterdam. Deze concerten worden steeds populairder. Het is natuurlijk ideaal: aan het eind van de zaterdagmiddag nog even naar een concert en… gratis."

Bekijk hier de agenda voor klassieke concerten in de Grote Kerk en Theater De Vest.