City Run 2017

Alkmaar City Run 2024 Logo
Wandel4daagse Alkmaar 12 06 2024

Wandel4daagse

“Iedereen is onder de indruk van het gebouw”

Jeroen Wouda over de Grote Kerk als unieke locatie voor wandelaars en hardlopers

“Op loopafstand van het station, midden het historische centrum van Alkmaar biedt de Grote Kerk een warm welkom voor een enorme hoeveelheid mensen,” vertelt Jeroen Wouda, senior eventmanager bij sportorganisatie Le Champion. “Het is een unieke locatie. Alle deelnemers zijn ervan onder de indruk. En dat maakt onze events in Alkmaar extra leuk!”

Wie Alkmaar kent, kan bijna niet om de twee grote sportieve evenementen van Le Champion heen: de Alkmaar City Run by night die vlak voor het Hemelvaartsweekend wordt georganiseerd, en de zomerse Wandel4daagse Alkmaar. Beide evenementen gebruiken de Grote Kerk als middelpunt. “We horen van iedereen die meedoet met hardlopen en wandelen: die kerk is toch wel heel bijzonder.”

Ook biedt het gebouw een praktisch voordeel: het is er lekker koel in de hitte. Jeroen: “Dat is heerlijk, want tijdens de Wandel4daagse kan het best wel warm zijn. En als het waait of guur is, dan biedt de Grote Kerk juist beschutting!”

Alkmaar City Run by night: groot feest
In 2024 vindt de City Run voor de tiende keer plaats rondom de kerk. Hardlopers uit de regio doen vaak al jarenlang met plezier mee aan dit lokale sportieve evenement. “We zijn trots om aan te kondigen dat we dit jaar ter ere van het tienjarige jubileum van de City Run by night een groot feest geven in de Grote Kerk. Tussen 21.00 en 01.00 uur kun je hier je sportieve prestatie vieren!”

Wandel4daagse Alkmaar
Ook de Wandel4daagse Alkmaar die Le Champion organiseert, maakt gebruik van het monument. “Dit wordt het derde jaar dat de langste-afstand-wandelaars starten vanuit de Grote Kerk tijdens de Wandel4Daagse”, gaat Jeroen verder. “In de jaren ervoor liepen wandelaars al een rondje door het gebouw, maar sinds 2021 starten de 40-kilometer-lopers alle vier de wandeldagen echt ín de kerk.

Wandelaars van andere afstanden vroegen regelmatig of zij ook vanuit de kerk mochten starten. Komend jaar kunnen we dat waarmaken door alle afstanden op de zaterdag (de laatste wandeldag) te laten starten vanuit de Grote Kerk. Voor de start kan iedereen die dat wil er een kop koffie of thee drinken. Verder is er bijvoorbeeld massage in de kerk aanwezig. Ik kan je vertellen: er zijn niet veel kerken die dat mogelijk maken.”

Ga naar de Wandel4daagse.

Over Le Champion
“Sinds 2009 ben ik betrokken bij Le Champion. Dat is inderdaad al best lang”, lacht Jeroen. “Mijn vader was er vrijwilliger en de organisatie was voor mij een logische stageplek. Na die stage ben ik nooit meer weggegaan. Als senior eventmanager houd ik me bezig met onze wandeltak en focus ik me op het verduurzamen van onze evenementen. Het bijzondere aan Le Champion is dat we naast de stichting een vereniging van 16.000 leden hebben. Veel van die leden zijn ook vrijwilliger. Zij maken onze events echt tot een beleving waar je blij van wordt.”

“Het is onze missie om mensen in beweging te brengen”, vult directeur Matthijs Mennes aan. “Sinds september 2023 ben ik als directeur actief voor deze mooie organisatie. En het is extra leuk om te zien dat evenementen in onze thuisbasis Alkmaar zo enorm leven hier in de regio; bij de deelnemers én bij onze vrijwilligers. Daarnaast gebruiken wij unieke elementen tijdens onze events, zoals de IJ-tunnel in de Dam-tot-Dam-loop, het Rijksmuseum tijdens de Amsterdam Marathon en het circuit van Zandvoort. En natuurlijk: de Grote Kerk tijdens onze Alkmaarse events.”