Rick Akkerman Fotografie DSF2897
Inico Geels en Guus Beebaart © Rick Akkerman

“Het is altijd feest als ik werk in de kerk”

Werken als gastvrouw, in de catering, bij de garderobe of in de museumwinkel: de Grote Kerk kan niet bestaan zonder haar vrijwilligers. Deze warme groep hardwerkende mensen zet zich belangeloos in en maakt het succes van de kerk als ontmoetingsplek mogelijk.

Vrijwilligers Inico Geels (75) en Guus Breebaart (80) vertellen vol enthousiasme over wat werken in 'hun gebouw' zo leuk maakt.

Middelpunt van de stad
“Als het Alkmaarse zomerseizoen weer begonnen is, dan ben ik nog meer in mijn nopjes”, vertelt Inico. “Toerisme is voor een groeiende stad als Alkmaar heel belangrijk en daarin speelt de kerk natuurlijk een centrale rol. Als oud-ondernemer ben ik het meest op mijn plek in de museumwinkel – een samenwerking met Stedelijk Museum Alkmaar. Ik heb klantvriendelijkheid hoog in het vaandel en probeer altijd te kijken naar wat goed aanslaat bij ons publiek. Zo ben ik voorstander van een iets ‘toeristischer assortiment’ en gaan we in de zomermaanden bijvoorbeeld ook eerder open op de dagen dat de kaasmarkt er is.”

Guus vult aan: “De Grote Kerk is een bijzondere plek voor eigenlijk iedereen. Het is ‘de huiskamer van Alkmaar’, zoals de burgemeester dat zo mooi zegt. En tegelijkertijd organiseren we hier prachtige professionele evenementen. Ook de geschiedenis van het gebouw vind ik heel bijzonder. Ik leer nog iedere dag en ontdek tijdens de rondleidingen of na restauraties weer mooie nieuwe details. Hier in de consistorie, of vergaderzaal, is net het plafond gerenoveerd en zie je de wapens van Karel V duidelijk terug.”

Tip: met de komst van het Grote Raam hebben we er straks weer een bijzondere schat bij!

Samenwerken
“We werken veel samen met andere vrijwilligers, De Vest en met Stichting Behoud van de Grote Kerk. Dat verloopt heel goed”, legt Inico verder uit. “Het is een enorme warme club mensen die zich met liefde inzet voor de evenementen die hier plaatsvinden en voor het behoud van het gebouw. Zo hebben we één vrijwilliger die al het houtwerk in de was heeft gezet. Met recht een monnikenwerk!”

Guus: “Werken hier is altijd leuk. Het voelt ook helemaal niet als werken. En hoewel we het goed en gezellig met elkaar hebben, staan we altijd open voor nieuwe vrijwilligers. Dat moet ook wel, want wij sterven langzaam uit”, lacht ze. “Toch blijf ik me inzetten zolang het kan. Zuurkoolmaaltijden scheppen op 8 oktober, werken in de koffiecorner of advies geven in de museumwinkel: je kunt kiezen wat je zelf leuk vindt en geeft per maand aan wanneer je kan. Ideaal!”

Over Guus
“Van origine ben ik een Purmerendse en ik woon nu al bijna 55 jaar in Oudorp. Na mijn loopbaan als scheikundelerares in het middelbaar onderwijs ben ik begonnen met vrijwilligerswerk in de Grote Kerk. Dat is inmiddels ruim twintig jaar geleden. In die tijd heb ik de kronen van de lampen nog met Brasso staan poetsen. Daarnaast begon ik me verder te verdiepen in de geschiedenis van Alkmaar en de Grote Kerk en ben ik als gids gaan werken tijdens rondleidingen. Dat vind ik nog steeds het leukst. Wist je trouwens dat je op donderdagmiddagen gratis een rondleiding kan krijgen in het Kaasmarktseizoen van 1 april tot eind september? Iedereen is van harte welkom!”

Over Inico
“Sinds 1986 ben ik bij deze kerk betrokken. Van huis uit ben ik katholiek, dus stiekem hoor ik hier niet”, lacht Inico. “Ik heb in meerdere kerkbesturen en stichtingen gezeten en was lange tijd ondernemer in de damesmode in Alkmaar. Het is altijd feest als ik werk bij de kerk. En als ik zie wat we de afgelopen jaren hebben bereikt – op het gebied van restauratie en onderhoud – dan ben ik echt trots. Na mijn bestuursfuncties heb ik een tijdje van mijn pensioen genoten. Toch begon het al gauw weer te kriebelen en meldde ik me in de Grote Kerk aan als vrijwilliger. Mijn vrouw heeft ook jarenlang meegedraaid. Het voelt gewoon een beetje als ‘mijn’ kerk.”