Gka Naamborden Restauratie

Drie naamborden van de Grote Kerk gerestaureerd

MA 10 OKT

De Stichting tot Behoud van Monumentale kerken in Alkmaar verleende als eigenaar van de Grote Kerk opdracht tot restauratie van drie naamborden. Inmiddels is de restauratie voltooid en zijn de naamborden teruggeplaatst op de vertrouwde plek in de Grote Kerk.

Restauratie van het kalfsperkament is uitgevoerd door Nijhoff Asser, restauratie van de lijsten door Hoving Klusener in hun ateliers in Amsterdam. Het gaat om twee borden met namen van Diaconen over de periode van 1744 tot 1827 en over een bord met namen van Kerkmeesters (1761 – 1846), allen destijds verbonden aan de Grote Kerk.
Het perkament is zorgvuldig gereinigd en zoveel mogelijk losgemaakt van de panelen waarna het is hersteld met geprepareerd Japans papier. Waar nodig is aangevuld met nieuw perkament. De lijsten zijn behandeld tot een verzorgd uiterlijk, waarbij de bestaande afwerking leidend was. Uitgangspunt bij de restauratie was dat bestaand materiaal zoveel als mogelijk behouden blijft. Om de stukken te beschermen tegen de vochtige en stoffige buitenmuur van de kerk is aan de achterzijde een ‘gordijn‘ van speciaal materiaal aangebracht met als doel om nieuwe aantasting te voorkomen. Door aanbrengen van dataloggers zal de vochthuishouding rond de stukken gemonitord worden.

De restauratie is mede mogelijk gemaakt door een donatie van het prins Bernhard Cultuurfonds.