Cappella Amsterdam Hires 8226 Marc Driessen 0705 1600 Site

Cappella Amsterdam

alBahr – Mare Nostrum

Datum & tijd
Vr 29 okt | 20:15 - 21:30
Locatie
Grote Kerk Alkmaar
Prijzen
Regulier € 29,50
Incl. drankje en garderobe

Cappella Amsterdam neemt je mee naar de kusten van de Middellandse Zee. Sinds de negende eeuw ontwikkelen zich daar eclectische muziekstijlen, vol Arabische en westerse invloeden, die uitkristalliseren in unieke (vocale) muzieksoorten. Zangeressen Amira Medunjanin en Rima Khcheich vertolken boeiende muzikale tradities, zoals de melancholische sevdah en Arabische klassieke muziek.

Uitvoerenden
Onder leiding van Leonard Evers zingt kamerkoor Cappella Amsterdam o.a. met de bekende zangeressen Rima Khcheich en Amira Medunjanin en zanger en ud- en kanunspeler Ahmed El Maai van het Amsterdams Andalusisch Orkest. De zangers worden begeleid door harp, kamancheh, percussie en/of ud.

De Libanese zangeres Rima Khcheich weet als geen ander de klankwerelden van het Midden-Oosten en jazzmuziek te overbruggen. Khcheich staat bekend om haar intense interpretaties van klassieke Arabische muwashahat (een middeleeuwse Moors/Arabische liedvorm) en oude Byzantijnse liederen. De Bosnisch-Kroatische zangeres Amira Medunjanin is gespecialiseerd in de sevdalinka, de oorspronkelijke, met emoties overladen volksmuziek uit Bosnië-Herzegovina.

We attenderen u erop dat wij zolang de nu actuele Coronamaatregelen gelden om een Coronatoegangsbewijs zullen vragen voor toegang tot het theater.

Lees meer Lees minder
Volledig overzicht
20:15 - 21:30
20:15 - 21:30
Grote Kerk Alkmaar
Grote Kerk Alkmaar
Cast & info
Spel Uitvoerenden: Cappella Amsterdam | Leonard Evers, dirigent | Amira Medunjanin, zang | Rima Khcheich, zang | Anass Habib, zang | Sabra El Bahri-Khatri, zang | Laura Rodrigues Lopes, zang | Raphaela Danksagmüller, duduk en fujara | Ahmed el Maai ud, kanun en zang | Beate Loonstra, harp | Misagh Joolaee, kamancheh | Modar Salama, percussie
Recensies
Interview met Leonard Evers
Leonard Evers (dirigent en artistieke leiding alBahr – Mare Nostrum) vindt dat er te vaak een onderscheid wordt gemaakt tussen ‘westerse’ muziek aan de ene kant en het oosterse ‘Arabische’ muziek aan de andere kant. Dit terwijl er al eeuwenlang sprake is van vermenging van invloeden rond de kusten van de Middellandse Zee. Er is geen harde scheidslijn tussen oost en west: de zee is een fluïde centrum van uitwisseling. Om dit aan te tonen ontwikkelde Evers alBahr – Mare Nostrum, een programma met (koor)muziek waarin deze eeuwenlange uitwisseling duidelijk hoorbaar is. alBahr – Mare Nostrum (‘onze zee’ in Arabisch en Latijn) Voor de invulling van alBahr – Mare Nostrum werd Evers geïnspireerd door het werk Planctus Cygni van componist Gerard Beljon. Planctus Cygni schetst een beeld van een zwaan die rusteloos over de woelige Middellandse Zee zweeft, verlangend naar een kust om ‘thuis’ te noemen. Evers: ‘De onderliggende thematische lijn is het ‘verlangen’. Met name het verlangen naar een stabiele plaats, een thuiskomst. Daar gaan ook veel van de teksten over, zoals de teksten van componisten Gerard Beljon en Aftab Darvishi. Verlangen is een onderwerp dat vrijwel alle muziek in dit project definieert, niet alleen door de afzonderlijke teksten maar ook als geheel. Iedereen verlangt naar een thuis en dit verlangen hoor je in alBahr – Mare Nostrum, door alle werken, ongeacht hun muziekgenre.’ Arrangeurs Hugo Bouma, Maarten Ornstein, Marijn van Prooijen en Peter Vigh bewerken voor dit project traditionele muziek uit Bosnië-Herzegovina, Libanon en Marokko. Een nieuwe compositie: HamZad (My Fellow) van Aftab Darvishi Speciaal voor deze gelegenheid schrijft de Iraans-Nederlandse componiste Aftab Darvishi een nieuw werk in Farsi voor koor en instrumentale solisten: HamZad, Farsi voor ‘mijn metgezel’. Het werk is geïnspireerd op een gedicht van de Perzische dichter ????? ?????? (Hooshang Ebtehaj) over het verlangen naar een eens gehoorde stem tussen de sterren. Darvishi is een veelgevraagd componiste die eerder samenwerkte met het Kronos Quartet, Hermesensemble, Oerknal en De Ereprijs. Vorig jaar ging haar opera Turan Dokht in première tijdens het Holland Festival. Het concert wordt uitgevoerd in ‘black box’ concertzalen en kerken. Om de beleving op alle locaties zo gelijk mogelijk te houden, maakt lichtkunstenaar Frouke ten Velden maakt een speciale installatie. Met haar werk wordt het publiek ook visueel meegenomen op een reis langs de kusten van de Middellandse Zee. Peter Leung, ook wel bekend van zijn werk bij het Nationale Opera & Ballet, heeft een leidende rol in de mise en espace. Leung coördineert de noodzakelijke bewegingen van de uitvoerenden zodat wisselingen vloeiend en stijlvol worden gemaakt en de 1,5 meter afstand te allen tijde wordt gewaarborgd.
Programma
alBahr – Mare Nostrum Muzikale tradities rond de Middellandse Zee Programma Aftab Darvishi (1987) HamZaad (My Fellow) (wereldpremie`re) Gerard Beljon (1952) Planctus Cygni; deel III Traditionele werken uit Libanon, Syrie¨, Egypte, Bosnie¨-Herzegovina, Marokko en Tunesie¨ met Amira Medunjanin, Rima Khcheich, Anass Habib en Ahmed el Maai Uitvoerenden Cappella Amsterdam Leonard Evers dirigent Amira Medunjanin zang Rima Khcheich zang Anass Habib zang Ahmed el Maai ud, kanun en zang Sabra El Bahri-Khatri zang Laura Rodrigues Lopes zang Raphaela Danksagmüller duduk, fujara Beate Loonstra harp Misagh Joolaee kamancheh Modar Salama percussie Toelichting Sinds de klassieke oudheid is de Middellandse Zee een centrum van uitwisseling en handel. Naast handelswaar worden over deze zee ook al eeuwenlang kunst en muziek uitgewisseld. Cappella Amsterdam neemt je mee naar de kusten van de Middellandse Zee en laat horen hoezeer de verschillende muzikale tradities rond deze zee met elkaar verbonden zijn. In die regio mengen zich klanken uit de Arabische muziek, de Balkan, het Midden-Oosten en West-Europese culturen. Leonard Evers, artistieke leider het concert van alBahr – Mare Nostrum: “te vaak wordt er een onderscheid gemaakt tussen ‘westerse’ muziek aan de ene kant en de oosterse ‘Arabische’ muziek aan de andere kant. Dit terwijl er al eeuwenlang sprake is van vermenging van invloeden rond de kusten van de Middellandse Zee. Er is geen harde scheidslijn tussen oost en west: de zee is een fluïde centrum van uitwisseling.” Om dit aan te tonen ontwikkelde Evers alBahr – Mare Nostrum, een programma met (koor)muziek waarin deze eeuwenlange uitwisseling duidelijk hoorbaar is. Naast traditionele werken uit Libanon, Syrie¨, Turkije, Egypte, Bosnië¨-Herzegovina, Marokko en Tunesie¨, brengen de zangers en musici ook het derde deel van Planctus Cygni van Gerard Beljon én de wereldpremière van Hamzaad, My Fellow van de Iraanse componiste Aftab Darvishi. Een nieuwe compositie Speciaal voor deze gelegenheid schrijft de Iraans-Nederlandse componiste Aftab Darvishi een nieuw werk in Farsi voor koor en instrumentale solisten: HamZaad, Perzisch voor ‘mijn metgezel’. Het werk is geïnspireerd op een gedicht van de Perzische dichter ????? ?????? (Hooshang Ebtehaj) over het verlangen naar een eens gehoorde stem tussen de sterren. Darvishi is een veelgevraagd componiste die eerder samenwerkte met het Kronos Quartet, Hermesensemble, Oerknal en De Ereprijs. Vorig jaar ging haar opera Turan Dokht in première tijdens het Holland Festival. Choreograaf Peter Leung, ook wel bekend van zijn werk bij het Nationale Opera & Ballet, heeft een leidende rol in de mise en espace. Lichtkunstenaar Frouke ten Velde maakt voor alBahr – Mare Nostrum een speciale installatie. Met haar werk wordt het publiek ook visueel meegenomen op een reis langs de Middellandse Zee.
Datum & tijd
Vr 29 okt | 20:15 - 21:30
Locatie
Grote Kerk Alkmaar
Prijzen
Regulier € 29,50
Incl. drankje en garderobe
Cookies

We helpen je online graag zo goed mogelijk en gebruiken daarvoor cookies. Stel ze hier in.

[2]
[1]