Koorstraat 2
1811 GP, Alkmaar
NH NL 072 548 99 99


Nederlandse Bachvereniging en Lucie Horsch (blokfluit)

Venetie, Napels, Rome

klassiek

Een muzikale reis door Italië

Italië? Tot 1861 was dat een collectief van steden en staatjes, elk apetrots op hun eigen kunstenaars. Met Lucie Horsch bezoekt de Nederlandse Bachvereniging drie barokke hotspots.
Macht, geld en kunst: de drie ingrediënten voor succes op het politieke toneel. De concurrentie tussen de Italiaanse staten was moordend, dus pakte elk uit met een eigen stijl, identiteit en musici. Lucie Horsch tekent samen met de Bachvereniging voor hoogstandjes uit drie totaal verschillende biotopen: Rome, Venetië en Napels. De pauselijke stad hield nog vast aan Palestrina’s renaissanceglorie en keek met een scheef, half toegeknepen oog naar het lyrische vertier dat in Venetië en Napels zoveel volk op de been bracht. In het noorden draaide alles om opera: hoe barokker hoe beter. En muziekhoofdstad Napels bleek een broedplaats voor talent, dat eerst Italië en daarna de rest van Europa overspoelde. Bekende namen naast ontdekkingen, alle genres door elkaar: dit wordt een feest van virtuositeit!
 
Kaarten
  • Zaal Grote Kerk
    Prijs Normaal € 25,00
    Excl.drankje
  • Zaal Grote Kerk
    Prijs Normaal € 25,00
    Excl.drankje
Over het programma

In de zeventiende en achttiende eeuw was Italië doordrenkt met muziek. Het land barstte van de centra die bulkten van creativiteit. Steden staken elkaar de loef af met hun eigen stijl, identiteit en musici. Toch waren er drie steden die boven de rest uitstaken: Rome, Venetië en Napels. In dit programma concentreren we ons op de instrumentale muziek van deze drie steden, waarbij we zoveel mogelijk in één concert stoppen. En toch zijn we ons ervan bewust dat we uiteindelijk toch nog maar het topje van de ijsberg laten horen… Venetië, ver weg van de pauselijke macht van Rome, was een muzikaal progressieve stad. Wereldlijke muziek zoals opera bloeide en er werd enthousiast geëxperimenteerd met contrasten. Rome was juist conservatief: de ‘Palestrinastijl’ – meerstemmigheid met strenge regels voor het gebruik van dissonanten - zat nog in het collectieve geheugen. Geestelijke muziek overheerste in de Pauselijke stad en er was weinig ruimte voor opera en ander werelds vermaak. Musici moesten hun creativiteit kwijt in cantates, oratoria en instrumentale muziek. De zuidelijkste stad van de drie, Napels, genoot van de volle breedte – zowel wereldlijke als geestelijke muziek was er populair en kruisbestuiving tussen de twee leidde tot de zogenaamde ‘Napolitaanse mis’ die uiteindelijk model stond voor de Mis in b klein van Johann Sebastian Bach. Onze muzikale reis begint in Venetië en we reizen via Napels naar Rome. Twee componisten uit Napels dienen als verbindende factor: Francesco Provenzale die samen met Francesco Cavalli de muziek voor een operaproductie in Venetië schreef; en Francesco Mancini, die zijn allereerste compositie schreef voor Rome.

Lees meer
Lucie Horsch, blokfluit

Omdat ik als kind al de hele dag aan het zingen was, besloten mijn ouders om me bij het Nationaal Kinderkoor aan te melden. Een paar maanden later begon ik met blokfluitlessen bij een hele leuke leraar. Met twee cellisten als ouders en een oudere broer die al viool speelde, kan ik niet meer met zekerheid zeggen waarom ik op mijn vijfde zo stellig voor de blokfluit koos. Ik denk dat ik in het begin simpelweg blij was om een instrument te spelen waar mijn ouders niet zo veel van af wisten en waarmee ik me kon onderscheiden. Maar doordat ik met mijn eigen klank oneindig kon experimenteren kreeg ik al snel een persoonlijke band met de blokfluit. Dit is in feite waar ik me nu nog steeds mee bezig houd; een eigen klank vinden en de grenzen van mijn instrument opzoeken. Vanaf mijn elfde kreeg ik ook pianoles. Wat begon als een ‘bij-instrument’ voor harmonisch inzicht, mondde uit in een voltijdstudie bij Jan Wijn aan het Conservatorium in Amsterdam. Van jongs af aan was ik altijd al bezig met heel veel verschillende dingen (ballet, paardrijden, tekenen etc.) en op de middelbare school kwam mijn interesse in filosofie en oude talen hier nog bij. Het fascineerde me om de betekenis te ontcijferen van een op het eerste gezicht ontoegankelijke tekst. In feite is dit proces vergelijkbaar met het uitvoeren van oude muziek. Ik probeer me te verplaatsen in de geest van een componist die in een hele andere tijd leefde en op deze manier komt een muzikale interpretatie tot stand die hopelijk in onze eigen tijd weer mensen kan raken en betekenisvol kan zijn.

Lees meer
Shunske Sato, viool

Ik begon met vioolspelen toen ik twee was (ja echt, een idee van mijn ouders). Of het nu door de viool, radio, platen, het pianospel van mijn moeder of haar intrigerende voorliefde voor Edith Piaf en Russische volksliederen kwam, muziek was nooit afwezig. Mijn vader, een econoom, is een muziekliefhebber die bijvoorbeeld de symfonieën van Carl Nielsen kent en vaak precies weet welke Bach-cantate bij welk BWV-nummer hoort. Dingen werden lastig in mijn tienerjaren: ik was vaak niet op school doordat ik concerten speelde en mijn cijfers waren indrukwekkend laag (behalve voor Frans en wiskunde). Ik begon school steeds meer op te geven en bracht mijn weekdagen vaak door in mijn favoriete boekwinkel waar ik las over geschiedenis, programmeren (van computers) en taalkunde en strijkkwartetten componeerde. Zaterdag was een opluchting: lessen op de Juilliard School in New York, waar ik met mijn ‘echte’ vrienden rondhing. Muziek liet me letterlijk de wereld zien. Japan en de VS in de eerste negentien jaar van mijn leven: daarna Frankrijk en Duitsland om te studeren voordat ik me in Nederland vestigde. Onderweg leerde ik over barokmuziek, koken en hoe je je huis niet laat afbranden (ja, dat is me bijna gebeurd), talen, bier, wijn en schoonheid. Mijn andere obsessies: lekker eten, opnames van vóór 1940, interieurontwerp en musicologische literatuur; zo nerdy dat zelfs mijn lieve vrouw (zelf musicus) er niks van wil weten. Mijn zesjarige dochter is mijn goeroe: ze herinnert me dagelijks aan de belangrijke dingen in het leven.

Lees meer