Koorstraat 2
1811 GP, Alkmaar
NH NL 072 514 0707


Fototentoonstelling Hellen van Meene

De Zeven Werken van Barmhartigheid

tentoonstelling Gratis toegang
Tot het interieur van de Alkmaarse Grote Kerk behoorde eeuwenlang het schilderij ‘De Zeven Werken van Barmhartigheid’, gemaakt door de Meester van Alkmaar (1504). Het zevenluik verbeeldt binnen de christelijke traditie de zeven manieren waarop de mens zijn barmhartigheid dient te tonen:

de dorstigen laven, de zieken verzorgen, de hongerigen spijzen, de gevangenen bezoeken, de vreemdelingen herbergen, de naakten kleden en de doden begraven.

Hellen van Meene
Om restauratie van de kerk te kunnen bekostigen is het werk in 1918 verkocht aan het Rijksmuseum waar het tot de topstukken behoort. Een eeuw later keert dit thema terug in de Grote Kerk, opnieuw verbeeld door een Alkmaarse meester. Met zeven scènes geeft Hellen van Meene haar visie op de barmhartigheden. Hellen plaatst de mensen met hun zeven barmhartige daden in de sfeer van het middeleeuwse Gent. Daar toont ze een sinister, hedendaags perspectief.

Deze tentoonstelling is een initiatief van Cor van Kessel (Alkmaar Rondom) in samenwerking met Grote Kerk Alkmaar.

Openingstijden
Let op: check voor uw bezoek altijd deze pagina voor actuele openingstijden en uitzonderingen.

'De mooiste foto's maak je niet' door Hans Visser
Deze tentoonstelling inspireerde journalist Hans Visser tot het schrijven van een interessante overpeinzing. Lees het artikel hier
Kaarten
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
  • Zaal Grote Kerk
    Gratis toegang
Het Parool

"Fotograaf Hellen van Meene, bekend van portretten van adolescente meisjes, maakte een interpretatie van een middeleeuws zevenluik, met vier vrouwen in de rol van Jezus. Een vruchtbare nieuwe stap in haar oeuvre. (...) De in de Noord-Hollandse stad geboren fotograaf kan met recht een ‘hedendaagse Meester van Alkmaar’ worden genoemd. (...) Van Meenes werk is van een kilometer afstand te herkennen. Dat is een grote kracht maar die stijlvastheid is ook problematisch. Ze heeft haar onderwerpkeuze over de jaren uitgebreid met dieren en stillevens, maar stilistisch is er geen verschil tussen werk uit 1995 en 15 jaar later. De beelden zijn tijdloos maar ook voorspelbaar. Tot een jaar of drie geleden. Het recentste werk ademt een andere sfeer. Deden de zachte kleuren en het strijklicht in het vroege werk denken aan de prerafaëlieten en Vermeer, nu lijkt de laat-middeleeuwer Hans Memling de inspiratiebron. De portretten en profile, bijvoorbeeld van een vrouw met parkiet op haar hand, zijn veel scherper, harder en sterker. Het is een ontwikkeling die Van Meene dichter bij de Meester van Alkmaar heeft gebracht. In haar versie van De zeven werken van barmhartigheid heeft de fotografe gekozen voor vier jongvolwassen vrouwen. De afstandelijke afwezigheid uit de vroegere portretten is daarbij vervangen door zelfbewust poseren. Van Meene koos voor het historisch centrum van Gent als decor. Daarmee sluit ze aan bij de oorspronkelijke panelen, die de voorstellingen plaatsen in een 16de-eeuwse Hollandse stad. De historiserende aanpak zou truttig kunnen uitpakken, maar Van Meene verhult nergens dat de foto’s zijn gemaakt in de 21ste eeuw. Achter het raam van een oud stenen huis staan fel gekleurde flessen schoonmaakmiddel en op de achtergrond is duidelijk modern hekwerk te herkennen. Die details zorgen voor een licht ironische noot die wordt versterkt door overdadige kostuums en theatrale gebaren. (...) Dit zevenluik maakt dan ook nieuwsgierig naar komend werk, dat hopelijk doorgaat op de ingeslagen weg."

Lees meer
Over Hellen van Meene

De in 1972 te Alkmaar geboren Van Meene studeerde fotografie aan de Amsterdamse Rietveld Academie (1992-1996). Haar werk behoort tot de collecties van onder andere het Guggenheim Museum en MoMA in New York en het Stedelijk van Amsterdam. Ze exposeerde in onder meer Fotomuseum Den Haag, The Art Institute of Chicago, op de Biënnale van Venetië en recent in Huis Marseille te Amsterdam. Ze publiceert in internationale tijdschriften.

Lees meer