centrum voor kunst, cultuur en maatschappelijke activiteiten
Sweelinck Barokorkest olv Remy Baudet mmv Pieter van Dijk (orgel) - Rondom Bach : Conservatorium van Amsterdam

klassiek

Rondom Bach

Sweelinck Barokorkest & Kamerkoor

Bel Kassa

Ook dit seizoen staan er weer gratis toegankelijke 'Rondom Bach' concerten op de agenda. Vandaag wordt het spits afgebeten door het Sweelinck Barokokest, Sweelinck Kamerkoor en zangers van de afdeling Oude Muziek van het Conservatorium Amsterdam o.l.v. Rémy Baudet. Stadsorganist Pieter van Dijk bespeelt het Van Hagerbeer/Schnitgerorgel.

Programma:
Jan Dismas Zelenka (1679-1745): Capriccio in D Zwv 182
Johann Sebastian Bach: (1685-1750): Cantata "Lass, Fürstin, noch einen Strahl”, BWV 198 (Trauerode)
Johann Sebastian Bach: Präludium et fuge in h-moll BWV 544 voor orgel
 
J.D. Zelenka, Capriccio in F ZwV 184
Bach en Zelenka waren goede kennissen van elkaar, waardeerden elkaars werk en lieten zich, naar het zich laat aanzien, duidelijk door elkaars kerkelijke muziek inspireren. Zelenka werd opgeleid in Praag en werd als contrabassist, dirigent en componist een spilfiguur aan het hof in Dresden, het hof van August der Starke. In deze stad zullen Zelenka en Bach elkaar meer dan eens hebben getroffen, maar Zelenka reisde ook af naar Leipzig om de grote meester, zes jaren jonger dan hijzelf, te ontmoeten.
Naast schitterende diepzinnige kerkmuziek schreef Zelenka instrumentale muziek: suites, sinfonia’s en Capriccio’s. In dat soort muziek klinkt af en toe een vermoeden van Tsjechische volksmuziek door de verder hoofse of soms doorwrochte partituur heen. Zo is in Capriccio ZWV 182 is een opvallend solistische rol weggelegd voor de hoorns en is tot de dag van vandaag Bohemen beroemd om z’n virtuoze hoornisten.

Johann Sebastian Bach: Präludium et fuge in h-moll BWV 544 voor orgel
Johann Mattheson beschrijft in zijn Neu-Eroeffnete Orchestre uit 1713 de toonsoort h-moll als  "unlustig und melancholisch". Het werk is ontstaan in de jaren tussen 1727-1731 in Leipzig waar Bach toen Thomascantor was. De compositie is in Bach's autograaf bewaard gebleven. Ondanks het weemoedige karakter schrijft de meester voor dat het werk met het Organo Pleno, het volle werk, gespeeld dient te worden. De Franse Bach deskundige Gilles Cantagrel vermoedt dat Bach dit stuk heeft uitgevoerd in 1727 samen met de Trauerode tijdens de herdenkingsdienst voor koningin Christiane Eberhardine von Sachsen-Polen. Zowel het Praeludium als de Fuga is opgebouwd uit een tweetal thema's. In het Praeludium begint het eerste thema op de hoogste toetsen van het klavier als een intense uitroep. Het eerste thema van fuga wordt gevormd uit kleine stapjes van cirkelvormige en gelijkmatige motieven. Het tweede thema heeft een ritmisch en springerig karakter.
 
J.S. Bach, cantate "Lass, Fürstin, noch einen Strahl”, BWV 198
Cantate "Lass, Fürstin, noch einen Strahl”, BWV 198, is een treur-ode voor een vorstin en is  geschreven voor de begrafenis van de vrouw van koning August der Starke, die zeer geliefd was bij haar volk. Maar uit de cantate spreekt ook uit dat verlies, verdriet en rouw ons allemaal aangaan: zo horen we o.a. kleine, grotere en heel grote kerkklokken. De cantate bestaat uit twee helften; het tweede deel, dat in Bachs tijd na de preek werd gespeeld, is veel korter, bestaat uit slechts 3 delen en bezingt hoezeer deze koningin onvergetelijk en in die zin onsterfelijk is.
 
Entree gratis, donatie na afloop is welkom.

Bel Kassa

Grote Kerk

Datum zaterdag 29 oktober
Tijd 16:30 - 17:30

Prijzen

Normaal € 0,00
  • zomeravond
  • world press
  • Verhuur banner